Відповідь Європейських Зелених на кризу COVID-19  

14.04.2020

Криза, що зачепила стільки людей у всьому світі такого масштабу і за такий короткий час, виникає надзвичайно рідко. Це безпрецедентний виклик для наших суспільств і ми  мусимо проявити людяність та боротися разом. Солідарність та усвідомлена співпраця на противагу націоналізму чи егоїзму, забезпечать нам вихід із кризи, а ще допоможуть стати сильнішими та розумнішими. Ми повинні залишатися врівноваженими і нікого не залишати осторонь.

  Ми, Зелені Європи, ЄДИНІ в тому, щоб разом сприяти СПІЛЬНІЙ реакції на пандемію.

 

  • Ми співчуваємо тим, хто заражений вірусом, і обіцяємо боротися за їх життя, як це роблять їх друзі та родина; сумувати разом ними за тими, кого вони втратили через хворобу.
  • Ми зміцнюємо нашу солідарність, висловлюючи подяку тим, хто ризикує своїм життям, піклуючись про людей, уражених вірусом. Ніхто не може перебільшувати внесок, який вони зробили для наших суспільств. Їх зусилля не повинні і не будуть забуті. Ми не перестаємо дякувати всім працівникам, які надають необхідні послуги, хоча вони щодня ризикують своїм здоров’ям.
  • Ми вітаємо ініціативи та творчі рішення звичайних людей та організацій громадянського суспільства по всьому ЄС, щоб допомогти нашим країнам справлятися з новою, повсякденною реальністю. Водночас, ми глибоко цінуємо роль місцевих органів влади та адміністрацій, які стоять на передньому плані антикризового управління.

 

  • Ми радіємо ознакам солідарності, яка спостерігається в різних країнах та регіонах. У той же час ми шкодуємо про відсутність солідарності між країнами-членами ЄС протягом кризи, зокрема щодо Італії, яка просила забезпечити медикаментами і їхнє прохання залишилося без відповіді, а також  Іспанії, яка також важко бореться з нинішньою ситуацією.
  • Ми просимо всі держави-члени, а також інститути ЄС координувати спільно з усіма європейськими державами в нашому регіоні, ті заходи, які дозволять гарантувати стратегічне виробництво і ефективне використання предметів медичного призначення, обмін інформацією та досвідом, економічну підтримку, а також продовження безмитного товарообігу, щоб уникнути можливої нестачі товарів першої необхідності
  • Приватний сектор показав яскраві приклади чуйності та креативності у відповідь на кризу. Але навіть тут ми спостерігаємо використання невиправданої конкурентної переваги внаслідок паніки серед населення. Зокрема, ми рішуче проти будь-яких спроб масового збору особистої інформації приватними чи державними установами.
  • Ми визнаємо той факт, що нині уряди ЄС діють з добрими намірами та намагаються знайти найкращі шляхи подолання кризи охорони здоров’я та соціально-економічних наслідків. Незалежно від того, що Зелені є частиною уряду чи опозиції, ми беззастережно допоможемо досягти наших спільних цілей.
  • Тим не менш, ми стурбовані односторонніми рішеннями та діями окремих урядів ЄС щодо кризових заходів. Будь-яке обмеження основних прав людини повинно бути максимально окресленим певним періодом часу та бути ефективними і співставним ситуації. Ми дуже стурбовані тим, що деякі уряди намагаються отримати політичну вигоду завдяки пандемії. Криза не повинна використовуватися як привід до руйнування демократичного контролю та рівноваги, а також соціальних чи трудових прав. Уряди повинні і надалі бути відповідальними перед народом, а надзвичайні повноваження мусять використовуватися відповідно.
  • Ми вітаємо зобов’язання, прийняті Європейською Комісією та Європейським Центральним Банком на рівні ЄС, щоб зробити “все необхідне”, щоб пом’якшити економічний та соціальний вплив кризи, особливо, коли призупинені Пакт стабільності та зростання, а також План кількісного пом’якшення ЄЦБ. Однак ми вважаємо, що цього недостатньо. Зокрема, ми вимагаємо фінансової допомоги тим державам-членам, які найбільше постраждали від позик з низькою процентною ставкою, без жодної політичної обумовленості. Уряди та установи ЄС повинні співпрацювати та терміново випускати Європейські облігації, щоб сконцентрувати  достатньо коштів в системі охорони здоров’я.
  • Ми також закликаємо держави-члени та ЄС скоординувати та передбачити рішучі заходи щодо запобігання втрати робочих місць та стабілізації доходу для найбільш вразливих груп працівників. Безпосередньо, після кризи нам знадобиться інвестиційний пакет, який повинен зосереджуватись на малих та середніх підприємствах та індивідуальних працівниках та сприяти переходу економіки до більш соціально-екологічних форм.
  • Ми визнаємо, що глобальний масштаб кризи викликав солідарність, яку вже отримали держави, що не є членами ЄС від європейських країн. У той же час солідарність ЄС не повинна закінчуватися на кордонах Союзу. ЄС повинен забезпечити гуманітарну допомогу та найкращі медичні ресурси, особливо для країн Південних регіонів. ЄС повинен забезпечити максимально можливий рівень співпраці зі Всесвітньою Організацією Охорони Здоров’я та іншими міжнародними органами з метою отримання ефективної медичної відповіді (участь у дослідженні вакцин тощо) та обміну результатами досліджень.

У вирішенні кризи ми вважаємо, що наші спільні зусилля повинні відповідати наступним рекомендаціям: 

  1. Ми повинні колективно дбати про те, щоб ми нікого не забували, особливо коли мова йде про вразливі спільноти наших суспільств. Наше кризове управління ні в якому разі не повинно поглиблювати несправедливість та соціальну дискримінацію. Зокрема, ми вважаємо, що антикризове управління не повинно загрожувати ЄС або його державам-членам разом з іншими європейськими країнами в своїх діях оперативно та відповідально реагувати на погіршення ситуації проживання біженців на грецьких островах. Табори для біженців на цих островах слід евакуювати, щоб забезпечити їм безпечний доступ до медичних послуг, карантин та інші відповідні заходи для запобігання коронавірусу.
  2. Ми повинні діяти разом, щоб ефективно, швидко та довгостроково реагувати на кризу. Захист життя вимагає виходу за межі вузького слідування національним чи економічним інтересам. Ось чому ми вітаємо координаційні зусилля інституцій ЄС, які зараз повинні взяти на себе лідируючі позиції.
  3. Пошук відповідей на кризу вимагає інноваційних способів мислення та дій, особливо у сфері макроекономічної політики. Організації, закон, правила та процедури повинні слугувати життю, а не навпаки.
  4. Бюджетні та приватні заклади системи охорони здоров’я повинні залишатися основою держави та добробуту, і ЄС повинен прагнути більше співпрацювати з ними та знаходити механізми їх підтримки. Ми хочемо перетворити цю кризу на вихідну точку для більшої європейської інтеграції, що призведе до більш сильної, екологічної та перш за все соціально відповідальної Європи.

 

Не треба плекати ілюзій: як ми впораємося з цією кризою та наша здатність координуватись та підтримувати один одного, або непоправно зашкодить європейській інтеграції та нашим демократичним цінностям, або ще більше зміцнить їх.

Ми переконані, що як тільки ми подолаємо кризу, ми більше не зможемо повернутися до бізнесу, як це було раніше. Ми також не зможемо використати кризу для виправдання  політики жорсткої економії, як це сталося після глобальної фінансової кризи. Так само, як і у випадку зміни клімату, яка залишатиметься головним викликом для нашого існування, пандемія також потребуватиме відповідей на певні фундаментальні питання щодо організації нашого суспільства, способу життя на нашій планеті та багатьох усталених норм, що впроваджуються. Більше, ніж будь-коли, нам знадобиться новий соціальний компас. У цьому світлі ми розглядаємо кризу COVID-19 як подію, яка посилює потребу в ініціативах, що спричинить зміни. Однією з таких сміливих ініціатив є «Європейська Зелена угода» (EuropeanGreenDeal) разом із масштабними реінвестиціями у якість державних послуг, особливо у сфері охорони здоров’я. Лише тоді ми можемо сказати, що ця криза також зробила позитивний внесок у справедливіші, більш стійкі та демократичні суспільства.